systerhäng och kvinnodagen.

Igår åkte jag som sagt hem till min syster, Sanna. Vi handlade och fixade sedan en taco-middag!
Lite senare mumsade vi naturgodis framför TVn tills vi blev illamående och ojade oss över våra otroligt mätta magar. Rätt värt det ändå.
Imorse åt vi en stor, sen frukost i ett soligt kök.
Och gick sedan runt på stan ett tag och åt bulle (jag) och scones (hon). Vi stötte på ett gäng demonstranter som spatserade runt i stan med syfte att krossa patriarkatet. Starkt gjort av dem tänkte jag och skämdes lite över att jag inte gjorde något liknande denna dag. Läste på Jennifer Strouds blogg (otroligt inspirerande tjej förövrigt) att kvinnor äger endast 1% av jordens tillgångar, gör i snitt 70% av arbetet i hemmet och, som de flesta vet, än idag tjänar märkbart mindre än män. Feminism är så himla viktigt, och idag, på den internationella kvinnodagen, borde vi kämpa lite extra hårt för jämställheten och glädjas över vad stark kämparglöd lett till än så länge. Jag är så himla glad över att jag har fått upp ögonen för jämställdhets-frågorna och insett vilket patriarkalt samhälle vi faktiskt lever i. Och jag beundrar verkligen aktivister som gör något för att förändra och inspirera, och som hela tiden kämpar för kvinnors rättigheter och för ett jämställt samhälle. Heja! 
Ikväll åkte jag hem igen och fixade hemmagjorda hamburgare med min familj. De blev så himmelskt goda! Jag har varit sugen på en ordentlig hamburgare ungefär så länge jag kan minnas, och nu fick jag äntligen en!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0