tips.

Igår var jag på bio och såg Trevligt Folk. Det är en dokumentär om skapandet av ett bandylag i Borlänge. Bandylaget består av invandrare från Somalia som aldrig tidigare stått på ett par skridskor. Man får se hur de tränar för att på mindre än ett år bli såpass bra att de ska kunna bli de första någonsin att representera sitt hemland i bandy-VM i Sibirien. Syftet med detta projekt var att få folk att bli mer öppna för invandrare, vilket är extra viktigt i en så främlingsfientlig stad som Borlänge. Jag skrattar sällan när jag kollar på film, men när jag såg denna skrattade jag flera gånger. Jag hade nära till tårar flera gånger också, för den tar upp något så himla viktigt. En smart och vettig film! Se den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0