En syster på besök.

I lördags promenerade jag till en tågperong där jag efter ett tag fick syn på Sanna kånkandes på en resväska. Vi kramades och jag sa "Väkommen till Wien, nu går vi hem till mig". Sagt och gjort, efter lite sushi gick vi hem till mig och lämnade grejer för att sedan ge oss ut på stan.
Vi promenerade runt och tittade på bla stadshuset, parlamentet, nationalbiblioteket (Slottet Hofburg), Stephansplatz och Museumsquartier. Alltså sevärdheter som man hittar i centrala stan. Det enda jag tog kort på var denna växtklädda byggnad. Jag råkade kasta ett öga geonom en port in till en innergård och utbrast "Kolla! Kan vi gå dit?". När jag tänker på det så är det lite märkligt att de stora byggnaderna, som museumen och parlamentet, har blivit så vanliga för mig.
När fötterna började bli trötta och energin lägre promenerade vi mot vårt planerade middagsställe. På väg dit hamnade vi på en marknad som jag tänkt besöka sedan dag ett här, Naschmarkt. Där kan man slå sig ned och äta och dricka gott eller köpa frukt, grönsaker, nötter och delikatesser.
Vi kom fram till ett ställe som heter Swing Kitchen. Det är en snabbmatsrestaurang som bara säljer veganska grejer. Hamburgarna var heavenly.
Efter maten blev vi drinksugna, så vi tog oss till Schwedenplatz och beställde varsin lime-historia.
Sedan promenerade vi längs med Donaukanalen (som egentligen inte är en kanal) och tog därefter tunnelbanan hem och drack vin och fixade oss. Planen var att vi skulle uppleva Wiens nattliv, men det blev inte av pga en sen förfest och trötthet. Sanna hade varit uppe sedan 05 på morgonen och jag var fortfarande inte helt frisk. Vid 03:30 slocknade vi, jag i min något obekväma 90-säng och hon på en madrass nedanför.
På söndagen tyckte vi att en brunch var en given start på dagen. Vi gick till ett vegetariskt/veganskt ställe som jag kollat in och beställde in en vegansk frukost. Mycket smakligt.
Med mätta magar åkte vi till Schönbrunn. Detta var fjärde gången jag var där och nu hade dessa blommor slagit ut.
Och  träden hade blivit gröna och fina.
Ser ni hur lummigt det är??
Och så fastnade visst jag på bild. Det blåste och var väldigt kallt den här dagen, tråkigt nog fick inte Sanna uppleva den där sommarvärmen som vi haft här.
Detta gör mig glad.
Vi tog oss från ett slott till ett annat. Nu var det Belvedere som gällde.
Där hade jag aldrig varit tidigare, men det är väldigt fint där.
Vi gick runt i slottsträdgården ett tag men blev sedan så trötta och frusna att vi bestämde oss för att åka hemåt.
Väl hemma igen lagade vi tacos i mitt otroligt omysiga kök, jag gjorde tyskaläxa och sedan kröp vi upp i min säng och kollade på Shrek och åt nötter. Det var fint att sitta där jämte min syster och kolla på en film vi kan utantill och har flera internskämt till.
Och så blev det måndag, även känt som Sannas sista dag i Wien. Vi gjorde frukost hemma och sedan visade jag min skola och ett café som jag tycker om. Jag behövde tyvärr gå på en lektion, så efter fikan fick Sanna klara sig själv en stund. När jag var klar i skolan promenerade vi i parken där jag bor och kollade in tivolit. Efter en liten thaibuffé var det dags att gå tillbaka till perongen och säga hejdå. Det är så fint att få dela med mig av mitt liv här till någon nära. Tack för besöket (och det svenska godiset som jag redan moffat i mig)! Redan nästa vecka får jag besök igen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0