Berlin #2.

På måndagen tog vi oss till Alexanderplatz och sa "Varför är det här något man bör se?" och hoppade på pendeltåget.
Som tog oss till East Side Gallery, alltså en bit av Berlinmuren som nu är täckt av konst.
Det här var en av de bästa sevärdheterna enligt mig, dock var vädret inte alls på vår sida när vi var där vilket gjorde upplevelsen något sämre än den kunnat vara.
 
När Klaras paraply gav upp hoppade vi på tunnelbanan och åkte till Flughafen Tempelhof som är en nedlagd flyplats. Det var rätt häftigt att gå där på landningsbanan på den stora öppna ytan, men vindarna var så starka att vi knappt kunde stå upprätt. Det här stället är säkert hur nice som helst på sommaren då folk grillar, utövar sporter och bara hänger där. Efter detta kollade vi in Checkpoint Charlie och Sony Centre.
På kvällen åt vi pizza på Vapiano. Varken jag eller Klara hade testat deras pizzor tidigare och Martjans reaktion var "Seriously? We have to go to Vapianos". Jag trivdes så himla bra med det här resesällskapet, hade inga förväntningar eftersom jag inte kände dessa personer så väl sedan tidigare och så bara funkade vi så bra ihop. 
Efter middagen hade vi en reservation för att få gå in i Reichstagsgebäude. Vi fick dock bara åka upp till glaskupolen, det var helt gratis. Rekommenderar er att åka upp dit om ni är i Berlin. Kupolen är verkligen stor och om man går runt runt och upp i den har man utsikt över staden. Det är dessutom en väldigt fin futuristisk design på det hela. Dagen därpå var det dags för mig att säga hejdå till de andra och åka tillbaka till Wien, medan de åkte vidare till Prag. Jag lyckades ta mig från Berlin till Bratislava till Wien helt ensam och blev stolt över mig själv. Jag kan utan tvekan säga att Berlin numera är en av mina favoritstäder, jag vill definitivt åka tillbaka dit någon gång.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0