Berlin.

I lördags tog jag, Klara och Martjan en buss till flygplatsen i Bratislava och flög till Berlin. En får ju passa på när en har lov och befinner sig såpass nära länder och städer en inte varit i.
Vi kom fram till hostelet på kvällen och köpte middag på hostelets restaurang. Detta kan mycket väl ha varit den godaste burgaren jag någinsin ätit, helt seriöst. Efter middagen gick vi en liten promenad längs med shoppinggatan Friedrichstraße. 
Det här är alltså hostelet som vi bodde på. Vi trivdes jättebra och det enda dåliga med vår vistelse där var att jag inte fick sova i samma rum som mitt resesällskap, men det var ju en upplevelse i sig att dela sovrum med fyra främmande killar från olika länder. Hostelet ligger väldigt centralt (I Mitte), vilket var så tacksamt då vi slapp köpa transport tickets varje dag. Tips!
Vi lämnade boendet för att utforska staden.
Vi bodde i princip grannar med ruinerna av en teater. Mycket fint om du frågar mig.
Vi kom fram till Brandenburger Tor och promenerade genom den till Großer Stern.
Och vidare till Reichstagsgebäude.
Vi fortsatte beta av sevärdheter med detta häftiga monument, Holocaust Mahnmal.
Ett pampigt Konzerthaus.
Museumsinsel (Museums Island). De stora sevärdheterna låg verkligen på promenadavstånd, vi promenerade hela första dagen.
Vi hamnade mitt i en konstmarknad där det fanns mycket fint att titta på.
Det här är Berliner Dom, alltså en katedral. Den var verkligen mäktig och det var synd att de tog betalt för att komma in och se insidan, jag kan slå vad om att den är minst lika fin på insidan som på utsidan.
Vi gick tillbaka till hostelet, som har en väldigt fin innergård, och vilade och piffade lite.
På kvällen åt vi middag på ett ställe vi spanat in tidigare på dagen, Peter Pane. Där hade de ett erbjudande där man fick en burgare och en drink till ett bra pris. Taget! Vi förälskade oss verkligen i det här stället. Tips! (Vi kunde konstatera att det är inte svårt att få tag i bra burgare i Berlin)
Mätta och belåtna promenerade vi till Brandenburger Tor igen och det var ännu finare på kvällen (och inte lika knökat med turister).
Vi avslutade dag ett i Berlin med öl i en fin flaska i baren på hostelet. Resten av resan får ni läsa om i ett annat inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0