Mamma, pappa & farmor.

För en vecka sedan kom mamma, pappa och farmor till Wien. Här kommer ett låångt inlägg om hur det såg ut. Håll i er, nu kör vi.
Efter att jag mött upp dem och följt dem till hotellet för att checka in och lämna väskor, åkte vi upp i en hög byggnad med en restaurang på högsta våningen. Alla väggar är av glas och en har utsikt över hela Wien. Där drack vi gott och var glada och pepp över att befinna oss i denna stad tillsammans.
Vi promenerade lite och satte oss i några solstolar på sanden och njöt av sol och värme en stund. Detta är en bar som ligger intill Donaukanalen, väldigt poppis när solen skiner och en kan få två drinkar till priset av en. Vi promenerade lite till och åt middag på Hard Rock Café. Vi kikade också på Stefanskyrkan en snabbis innan mina familjemedlemmar blev trötta och behövde gå till hotellet och vila.
Nästa dag tog jag med dem till bagelscafét som jag nämt flera gånger tidigare. Deras veganska frukost var mer än god.
Vi promenerade runt i centrala stan, försökte gå in i nationalbiblioteket (som ska vara jättefint men som en behöver betala för, inte värt just då kände vi), tittade på Stefanskyrkan i dagslus och pausade flera gånger på grund av värmen. Efter ett tag kom vi till Sacher Café där vi delade på en Sachertårta som sig bör.
Vi fortsatte mot Museumsquartier där folk slappade i solen och promenerade på shoppinggatan Mariahiflerstrasse.
På väg mot vårt middagsställe gick vi genom Nachmarkt och köpte torkad kiwi, nötter och persikor.
Detta var vårt mål. En mexikansk restaurang där vi drack mojitos och åt fajitas och enchiladas. Det blev en favorit.
Därefter hamnade vi på Karlsplatz och tog oss en titt på Karlskyrkan, mycket fin. Vi åkte sedan och kollade hur jag bor och gick genom parken och tivolit här.
Nu kommer vi till lördagen som startades med en god frukost i solen.
Och fortsatte vid Schönbrunn. Jag tycker att det är kul att ta med besökare hit för alla har blivit väldigt imponerade av denna plats.
Vi satte oss uppe vid Gloriette och drack bubbel och åt jordgubbar. Vi NJÖT.
Vi såg ekorrar och en hade tur och fick en nöt av farmor.
Jag har flera bilder av samma motiv från olika tider på året nu, det är kul att se hur parken förändrats. Den är betydligt grönare nu jämfört med första gången jag besökte denna platsen. Jag fascineras lite över träden som formats till höga väggar.
Vi tog oss till Donauinsel (ön mellan Donau och Nya Donau).
Mitt perfekta resesällskap/mina perfekta gäster.
Plötsligt kändes det som att vi hamnat någonstans vid Medelhavet och vi slog oss ned på en av uteserveringarna vid vattnet och svalkade oss med dryck.
Här kan en alltså bada om en känner för det. Vi nöjde oss med att doppa fötterna. Den här kvällen åt vi middag på en grekisk restaurang. Vi åt mat på restauranger med olika nationaliteter, men aldrig på en typisk österrikisk.
Jag blev så bortskämd med goda frukostar (och god mat i allmänhet).
På söndagen var det mors dag här och alla i sällskapet utom pappa blev bjudna på en mors dag-muffins på frukoststället.
Efter frukosten satt jag på Starbucks och i parken ovan och pluggade lite tyska medan de andra turistade. (I skrivandes stund är tyskatentan skriven och tyskapresentationen gjord och jag är därmed helt klar med tyskakursen)
Den sista sevärdheten som vi kollade in blev Hundertwasser. Där har jag inte varit sedan i februari, det känns lite sjukt när jag tänker på hur längesedan det var. Vi åt en snabb middag på Vapiano och sedan var det dags att kramas hejdå. Vi hade det så himla bra och det var tråkigt att de behövde åka igen, men det gör inte så mycket, för om exakt tre veckor kommer jag att träffa mina föräldrar igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0