Road trip.

Ett långt inlägg med mycket bilder kommer lastat! Förra fredagen, alltså för en och en halv vecka sedan, lämnade jag, Reetta, Veera och Joseph skolan, hämtade en hyrbil och gav oss iväg på en road trip.
Vår första destination var Innsbruck och det tog oss allt som allt ca 7 timmar att ta oss dit. När det började bli mörkt bytte Joseph av mig och körde oss upp längs med en kringlig väg i kolsvart mörker och tillslut kom vi fram till lägenheten som vi skulle övernatta i.
Morgonen där på åt vi en löjlgt dyr frukost i hotellets restaurang.
Och satte oss i vår gula bil igen, också känd som "The yellow frog", och åkte ner för de slingriga vägarna.
Till själva Innsbruck. Vi bodde ca 30 minuter ifrån staden. Filmstjärnan Veera förbereder en instagram-post.
Orden som användes kontinuerligt under resan var "wow" och "beautiful". Här stod vi länge och tittade/tog kort på det typiska Innsbruck-motivet.
Vi promenerade in i gamla stan och tog skydd undan regnet i souvenirbutiker och ett café. Vi hade verkligen inte tur med vädret under resan.
När regnet lugnat sig tog vi en cable car upp på berget för att se utsikten.
Och Veera posade i sin nya österrikiska hatt.
Jag gillade verkligen Innsbruck och jag var så glad över att få se bergen.
På kvällen lagade vi tacos i lägenheten.
Och drack österrikisk snaps ur söta glas. Sedan kollade vi på Eurovision och de som inte skulle köra dagen därpå körde dricklekar till det som hände på TV:n.
På söndagen dukade Reetta upp frukost som vi inhandlat dagen innan. Jag fick äntligen ordentligt bryggkaffe, ni anar inte hur mycket jag har saknat det. 
Detta var utsikten från lägenheten. Kan det bli mer österrikiskt?
Vi körde vidare och hamnade i Lichtensteins huvudstad. 
Även här fick vi uppleva fin utsikt.
Efter att ha promenerat i branta uppförsbackar en stund, så kom vi fram till slottet/borgen. Här bor alltså kungafamiljen, det ser ut som något taget ur Game of Thrones ungefär.
Vi promenerade ner igen och lämnade Lichtenstein rätt så fort i och med de löjligt höga priserna och stannade på McDonalds i Tyskland istället. Vi åkte vidare (jag är sjukt stolt över att ha kört på Autobahn) med målet Salzburg, som vi kom fram till sent på kvällen. Vi drack var sin öl, landade lite och slocknade sedan i våra sängar.
Och så skulle vi utforska Salzburg. Det första vi gjorde var att gå in i en svensk godisaffär där jag fick prata svenska med butiksbiträdet och köpa på mig lite favoritgodis.
 
Även här tog vi oss upp på höjden för att få se ut över staden.
Efter några timmar åt vi pizza och satte oss sedan i bilen och åkte tillbaka till Wien. Jag agerade chaufför under hela resan (minus de två-tre timmarna som Joseph körde första dagen) och det var så himla kul! Det var längesen jag körde en bil. Det var också så kul att få se Österrike på det här sättet och äntligen få uppleva lite berg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0